|
Umělecko-výchovné kontexty hudební pedagogiky v inovaci primárního vzdělávání
Hons, Marie
Disertační práce s názvem Umělecko-výchovné kontexty hudební pedagogiky v inovaci primárního vzdělávání charakterizuje z vědeckého pohledu filosofie, psychologie, hudební psychologie, neurofyziologie, pedagogiky a hudební pedagogiky význam hudební výchovy pro rozvoj osobnostní integrace člověka. Navazuje na podněty nové akademické disciplíny transdidaktiky a provádí její dedukci do praktické roviny primárního vzdělávání, v jehož ohnisku jsou silnými aktivizačními prostředky hudební činnosti. Prostřednictvím autorské tvorby a využití uměleckých inspirací cílí na součinnost hudebních činností s ostatními esteticko-výchovnými disciplínami, za jejichž spolupráce dochází k prohloubení emocionálního prožitku a rozvoji vztahu k uměleckým a etickým hodnotám, vedoucích k objevování krásna. Prohlubování prožitků při uměleckých aktivitách umožňuje na základě polyestetičnosti a integrativity kvalitní komunikaci kognitivních a emocionálních procesů ve vědomí dítěte. Dochází k jejich zintenzivnění, což představuje nezastupitelný vliv na zkvalitnění a rozvoj osobnostní integrace dítěte ve velmi důležitém období počátku školní docházky. Současné vzdělávání může prostřednictvím transdidaktiky s využitím polyestetičnosti a hudební integrativity takový proces pozitivně ovlivnit. Tento fakt je přiblížen mimo jiné...
|
| |
|
Respektování hudebních vývojových specifik dítěte předškolního věku v současné mateřské škole
Píchová, Romana ; Havlová, Jana (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
Předmětem diplomové práce byl výzkum na mateřských školách. Zabýval se zjišťováním, zda jsou respektována hudební vývojová specifika dětí předškolního věku. K výzkumu byly využity metody dotazníkového šetření, přímého pozorování, dále metoda rozhovoru a metoda analýzy třídních dokumentů. Výzkum se zabýval úrovní některých faktorů, které ovlivňují respektování stanovených vývojových specifik a naplňování z nich vyplývajících potřeb. Zejména úroveň profesních kompetencí pedagoga a vliv pedagogových znalostí hudebních vývojových specifik dítěte předškolního věku na jejich respektování. Dále podle daných kritérií bylo zkoumáno prostředí třídy a podmínky vytvořené pedagogem, zda umožňují respektování hudebních vývojových specifik předškolního dítěte.
|
|
Hudebně integrativní projekty pro děti na 1. stupni ZŠ (tvorba, ověřování, metodické náměty do praxe)
Fantová, Růžena ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Lojdová, Jaroslava (oponent)
Bakalářská práce analyzuje dosavadní zkušenosti s uskutečňováním koncertů pro děti v českém prostředí a v zahraničí. Na základě teoretických východisek (historické, psychologicko-ontogenetické a sociální povahy) byly vytvořeny hudebně integrované scénáře koncertů pro děti mladšího školního věku. Následně byla ve výzkumné části ověřena jejich účinnost. Jejich výsledky byly posouzeny s ohledem na stanovený předmět, cíle, metody, pracovní hypotézy. Poslední část bakalářské práce je věnována metodickým námětům pro hudebně výchovnou praxi na prvním stupni základních škol.
|
|
Umělecko-výchovné kontexty hudební pedagogiky v inovaci primárního vzdělávání
Dunovská, Marie ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Slavíková, Marie (oponent) ; Felix, Belo (oponent)
Disertační práce s názvem Umělecko-výchovné kontexty hudební pedagogiky v inovaci primárního vzdělávání charakterizuje z vědeckého pohledu filosofie, psychologie, hudební psychologie, neurofyziologie, pedagogiky a hudební pedagogiky význam hudební výchovy pro rozvoj osobnostní integrace člověka. Navazuje na podněty nové akademické disciplíny transdidaktiky a provádí její dedukci do praktické roviny primárního vzdělávání, v jehož ohnisku jsou silnými aktivizačními prostředky hudební činnosti. Prostřednictvím autorské tvorby a využití uměleckých inspirací cílí na součinnost hudebních činností s ostatními esteticko-výchovnými disciplínami, za jejichž spolupráce dochází k prohloubení emocionálního prožitku a rozvoji vztahu k uměleckým a etickým hodnotám, vedoucích k objevování krásna. Prohlubování prožitků při uměleckých aktivitách umožňuje na základě polyestetičnosti a integrativity kvalitní komunikaci kognitivních a emocionálních procesů ve vědomí dítěte. Dochází k jejich zintenzivnění, což představuje nezastupitelný vliv na zkvalitnění a rozvoj osobnostní integrace dítěte ve velmi důležitém období počátku školní docházky. Současné vzdělávání může prostřednictvím transdidaktiky s využitím polyestetičnosti a hudební integrativity takový proces pozitivně ovlivnit. Tento fakt je přiblížen mimo jiné...
|
| |
|
Soudobé umělecko-hudební kontexty předškolní pedagogiky ve světle pedagogického výzkumu
Bobková, Petra ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Kmentová, Milena (oponent)
Námětem diplomové práce je v teoretické rovině postihnout středoškolskou pedagogickou problematiku, a to především v metodologických přístupech k pedagogice předškolního věku. Na toto téma se autorka zaměří z pohledu učitelů středních pedagogických škol. V teoretické části pojedná o psychických znacích dítěte předškolního věku v kontextu integrace a polyestetizace. Bude charakterizovat procesy, v nichž dochází k utváření osobnostních hodnot. Postihne dynamiku soudobých proměn společnosti a rodiny i odborného pohledu na výchovu v mateřských školách v osobnostním pojetí výchovy a vzdělávání. Výzkum přiblíží názory na současné potřeby pedagogické praxe a její reflexi s odbornou pedagogickou, vědeckou nebo i akademickou rovinou, které budou zjišťovány prostřednictvím rozhovorů s učiteli s dlouholetou praxí ve středních pedagogických školách v České republice a dotazníků pro studenty středních pedagogických škol.
|
|
Hudebně integrativní projekty pro děti na 1. stupni ZŠ (tvorba, ověřování, metodické náměty do praxe)
Fantová, Růžena ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Lojdová, Jaroslava (oponent)
Bakalářská práce analyzuje dosavadní zkušenosti s uskutečňováním koncertů pro děti v českém prostředí a v zahraničí. Na základě teoretických východisek (historické, psychologicko-ontogenetické a sociální povahy) byly vytvořeny hudebně integrované scénáře koncertů pro děti mladšího školního věku. Následně byla ve výzkumné části ověřena jejich účinnost. Jejich výsledky byly posouzeny s ohledem na stanovený předmět, cíle, metody, pracovní hypotézy. Poslední část bakalářské práce je věnována metodickým námětům pro hudebně výchovnou praxi na prvním stupni základních škol.
|
| |
|
Respektování hudebních vývojových specifik dítěte předškolního věku v současné mateřské škole
Píchová, Romana ; Havlová, Jana (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
Předmětem diplomové práce byl výzkum na mateřských školách. Zabýval se zjišťováním, zda jsou respektována hudební vývojová specifika dětí předškolního věku. K výzkumu byly využity metody dotazníkového šetření, přímého pozorování, dále metoda rozhovoru a metoda analýzy třídních dokumentů. Výzkum se zabýval úrovní některých faktorů, které ovlivňují respektování stanovených vývojových specifik a naplňování z nich vyplývajících potřeb. Zejména úroveň profesních kompetencí pedagoga a vliv pedagogových znalostí hudebních vývojových specifik dítěte předškolního věku na jejich respektování. Dále podle daných kritérií bylo zkoumáno prostředí třídy a podmínky vytvořené pedagogem, zda umožňují respektování hudebních vývojových specifik předškolního dítěte.
|